Conferința ”Sănătos de mic” – Prevenția începe cu educația

Conferința ”Sănătos de mic” – Prevenția începe cu educația

0

În contextul în care, în România, 26,75% dintre copiii de 8 ani sunt supraponderali (dintre care 11,64% sunt obezi), iar 5,11% sunt subnutriți (sursa: Raportul Național al Copiilor și Tinerilor, 2014), marți, 27 martie 2018, a avut loc la Palatul Parlamentului, sub patronajul Comisiei de Sănătate Publică din Senatul României, conferința dedicată necesității educației nutriționale în rândul copiilor și prezentarea programului național ”Sănătos de mic – Prevenția începe cu educația”.

Recomanda aceasta pagina! Un parinte iti va multumi:

Scopul conferinței a fost de a aduce împreună decidenții din sectoare cheie, politice și administrative, cu intenția de a readuce în atenția publică sănătatea copilului și a viitorului adult – din perspectiva nutriției – și necesitatea introducerii, la nivel național, a educației sistematice pentru nutriție și stil de viață sănătos la preșcolari, vârsta la care se formează obiceiurile pentru întreaga viață.

Parlamentarii au primit cu entuziasm dezbaterea programului “Sănătos de mic”. Senatorilor Comisiei li s-au alăturat în cadrul dezbaterii și colegii lor din Comisia de Învățământ, dar și deputații responsabili cu politicile de educație și de sănătate. Cu toții au apreciat programul “Sănătos de mic” inițiat de către Asociația SAMAS și Danone ca fiind unul viabil, extrem de urgent de pus în practică și foarte bine construit, documentat și elaborat.

Având factorul politic și instituțional în sprijinul programului “Sănătos de mic”, Asociația SAMAS va începe în perioada imediat următoare cursurile de specializare și formare în nutriția preșcolarilor pentru cadrele didactice și cadrele medicale din grădinițele selectate de Inspectoratul Școlar al Municipiului București. Astfel, luna septembrie 2018 va aduce în 75 de grădinițe bucureștene personal specializat în nutriția preșcolarilor, un program de treisprezece lecții de nutriție pentru copii și alte activități de învățare specifice vârstei copiilor, ateliere de gătit și conferințe de nutriție pentru părinți.

Luările de cuvânt din cadrul dezbaterii au atras atenția asupra măsurilor de prevenție ce trebuie implementate cât mai curând pentru îmbunătățirea stării de sănătate a populației pe termen mediu și lung.

 

Senator Dr. Làszlò Attila – Președintele Comisiei pentru Sănătate Publică din Senat

“Sănătatea alimentară este o problemă de sănătate publică majoră în această țară, cu repercusiuni care se vor vedea în timp în societatea noastră. Îmi pare bine că apar aceste implicări și că vorbim din ce în ce mai des despre nevoia de a face astfel de proiecte. Prin aceste eforturi susținute vom avea rezultate și nu vom ajunge în situația preconizată prin neimplicare.”

 

Deputat Dr. Maricela Cobuz – Membru în Comisia de Sănătate din Camera Deputaților

“În calitate de medic pediatru am întâlnit în activitatea mea copii de 12-13 ani care aveau o greutate ce depășea 70 kg și consider că trebuie să îi învățăm pe copii să se hrănească corespunzator de la vârste cât mai mici. Salut acest grup de lucru care se referă la alimentația preșcolarului pentru că la vârsta preșcolară încep problemele care se văd în viitor la adolescenți. Sunt mai mult decât necesare orele de nutriție. Sper să fie de bun augur proiectul.”

 

Senator Dr. Ionică Diaconescu – Senator în Comisia de Sănătate Publică din Senat

“Ca medic neurolog constat o apariție a patologiei neuro și cardio-vasculare la vârste tinere, din ce în ce mai tinere. Dacă în urmă cu 50 de ani, 30 de ani nu te gândeai că poți să ai un accident vascular la 20 de ani, acum se poate întâmpla. Și nu este un accident produs de o malformație. Este un accident produs de o dislipidemie sau de diabet. Deci, este îngrijorător și acest program care începe cu educația încă de copil, cred că va fi benefic în timp. Vă asigurăm că suntem alături de dumneavoastră în acest program.”

 

Deputat Camelia Gavrilă – Președinte al Comisiei de Învățământ din Camera Deputaților

“Salut inițiativa și dezbaterea. Nu putem ignora complexitatea fenomenului educațional, multitudinea domeniilor de studiu și faptul că nu totul poate fi disciplină obligatorie. Mi-aș dori ca, în timp, profesorii de toate nivelurile (preșcolar, școlar sau liceal) să înteleagă că nu urmărim doar dimensiunea cognitivă a educației, ci și dimensiunea formativă, că sunt și multe alte chestiuni legate și de educația pentru mediu și pentru sănătate și de receptivitate culturală. Revenind la sănătate, cred că ar trebui adăugate activitățile non-formale, extracurriculare, dezbateri, relația cu medicul școlar – acolo unde există, invitarea medicului nutriționist, a specialiștilor în nutriție, conștientizarea fenomenului și o conștientizare pentru susținerea orelor de educație fizică și sport.”

Cecilia Iuga – Ministerul Educației Naționale – Direcția de educație timpurie și parentală

“Copiii nu mai au aceeași formă fizică pe care o aveau cu 30 de ani în urmă. Copiii nu participă la activitățile sportive, se mișcă din ce în ce mai greu și au și o încetineală în a-și însuși competențele educaționale. De aceea ne îngrijorăm și ne gândim la cum va arăta societatea noastră în viitor. Va fi o societate bolnavă care va cheltui foarte mulți bani pentru ajutoarele sociale și pentru îngrijirea unor bolnavi de foarte tineri. De aceea trebuie să facem ceva. Trebuie să atragem familia alături de programele școlare pentru a-i dota cu abilități și competențe necesare îngrijirii copiilor lor. Strategia de educație parentală va fi în curând în dezbatere publică.”

Anișoara Dudu – Farmacist Primar, Ministerul Sănătății

“Salutăm această inițiativă pentru că investiția în sănătate de la o vârstă tânără, încă din primii ani de viață, reprezintă o investiție pe termen lung în sănătate, care are ca efect o națiune sănătoasă. Direcția noastră și colegii din I.N.S.P. își oferă toată disponibilitatea de a participa alături de ceilalți

factori implicați în realizarea unei colaborari care să aibă la bază o strategie coerenta privind alimentația sănătoasă pentru populația de vârstă preșcolară și școlară.”

 

Dr. Livia Cioran – Institutul Național de Sănătate Publică

“Deși în România I.N.S.P. este axat în principal pe terapii și mai puțin pe prevenție, sunt bucuroasă să spun că au început să se facă pași importanți în această direcție. Una dintre dovezi este acest program, care, cu sprijinul Ministerulul Educației, Ministerului Sănătății și, poate chiar și cu ajutorul instituției noastre, să aibă un impact semnificativ.”

 

Dr. Marina Oțelea – Director Executiv, Asociația SAMAS

“Sănătos de mic este un program care a reunit foarte multe energii pozitive având un suport excepțional de devotat în Societatea de Nutriție din România, în Societatea de Pediatrie, în Societatea de Gastroenterologie Pediatrică, în Societatea de Medicina Familiei. Toți acești parteneri științifici au fost trup și suflet alături de noi prin reprezentanții lor și prin contribuția foarte importantă la definitivarea științifică a programului. A fost pentru prima dată pentru SAMAS când ministerele, prin organismele lor locale – inspectoratul – în cazul Ministerului Educației, au fost foarte interesate, au fost foarte deschise. Nu mai vorbesc de faptul că publicul căruia s-a adresat, și anume copiii și părinții, a fost extrem de interesat. Lucrul acesta mie îmi spune că s-au adunat suficiente energii pentru ca un astfel de proiect să aibă sustenabilitate și dincolo de pilotul din 2017, există, într-adevăr, coagulate toate forțele necesare pentru a face o schimbare cu adevărat în nutriția copiilor, începând de la vârstele preșcolare.”

 

Natalia Gelshtein-Kiss – Country Manager Danone România & Bulgaria

”Cuvintele adresate de invitații noștri confirmă faptul că este mare nevoie de un program de educație nutrițională pentru copii. Danone, alături de Asociația SAMAS, este inițiatorul programului ”Sănătos de mic” și principalul sponsor. Credem că investiția în sănătatea copiilor noștri este cea mai nobilă activitate pe care o poate avea o companie, de aceea confirm susținerea acestui program de către Danone pentru încă doi – trei ani, până acesta va deveni parte din sistemul de educație.“

 




Fara comentarii

Lasa un comentariu