Performanta, dieta, nevoia de miscare …

Performanta, dieta, nevoia de miscare …

Cu totii auzim destul de des afirmatii ca: “eu am facut sport’’, ‘’sunt fost sportiv de performata’’ sau “am facut mult sport la viata mea’’…Intradevar foarte multi au practicat diferite sporturi dar, din pacate, putini au reusit sa faca cu adevarat performanta. Autor: Prof. Antr.Fitness Specialist Mihai Dragomir

 

copii-2-2

Picture 1 of 3

Pana sa ne lamurim cum stau lucrurile de fapt cu sportul de performanta si sa ne cinstim campionii asa cum se cuvine pentru performantele dobandite, trebuie sa privim un pic in trecut si sa ne aducem aminte ca si ei la randul lor au fost copii, au fost selectionati, invatati si antrenati de catre alti profesori si antrenori. Si ca atare, ca fost sportiv de performanta, perimiteti-mi sa incep cu inceputul si anume partea cea mai nesemnificativa care sta la baza societatii noastre – copilul si nevoia de miscare .

As putea foarte usor sa va vorbesc despre dieta in sport dar cu totii stim ca sportivii si mai ales cei de performanta sunt suspusi ca regula dietei. Daca ne indreptam atentia catre oamenii normali (sedentari), care nu fac performanta, descoperim ca este la moda sa fii ‘‘la dieta‘‘, ce este mai rau este faptul ca fiecare alege ce-i pica la mana sau ce ii recomanda prietenii, gresind astfel grav si blocand metabolismul.

Lasand toate acestea la o parte vreau sa incepem cu inceputul si anume copilaria. Acest capitol este de cele mai multe ori ignorat chiar si de adultii care, ajunsi la perioada de maturitate si trecand prin probleme diverse printre care si greutatea corporala, uita micile greseli facute sau ‘‘permise‘‘din copilarie si tinerete care acum le afecteaza aspectul fizic, greutatea si chiar sanatatea.

DE CE veti intreba ? Pentru ca atunci cand esti tanar ai impresia ca poti stapani orice, ca orice consumi nu se depune si ca nu va avea urmari – cu totii am auzit tinerii pana in 20 de ani spunad ‘‘ pot sa mananc orice pentru ca nu ma ingras‘‘. In parte este adevarat (si nu dezvoltam in acest numar subiectul pe larg numit Metabolism) numai ca educatia alimentara a copilariei, obiceiurile cu care deprindem si crestem copii sunt decisive pentru anii care urmeaza in ceea ce priveste modul lor de dezvoltare si nivelul de sanatate cu care se vor prezenta ca adulti.

Romania a atins cote alarmate de obezitate si in ultimii 5 ani a galopat apucand chiar si un loc pe podium in Europa in ceea ce priveste acest aspect. Mai rau – obezitatea infantila a ajuns sa fie mai sprintena decat cea a adultilor, tintind sus, tot la podium… ,iar aici cercul vinovatilor este mare: lipsa educatiei de orice fel cu privire la alimentatie sau stil de viata sanatos in structurile scolare, alimentele prost alese si de joasa calitate folosite pentru mese in scoli sau internate scolare, lipsa de informare a parintilor care se rasfrange apoi in cosul de cumparaturi nesanatoase care vor sfarsi pe masa copilului sau in ghiozdanul lui, sportul in scoli este pe cale de disparitie, alimentatia a iesit cu desavarsire din standardele normale si naturale, ducem lipsa de locatii in care sa putem desfasura activitati in aer liber, copii nostri nu mai stiu sa se joace, etc.

Este foarte important sa ne concentram asupra educarii celor mici si implicit a adultior – suntem in secolul vitezei si timpul este scurt dar o generatie frumoasa si sanatoasa nu se cladeste cu fast food , calculatoare, gadgeturi, electronice si bauturi carbogazoase .

Deviza dupa care trebuie sa va ghidati este Informare, Moderatie , Echilibru – pana la urma viata este frumoasa si merita traita – se poate si fara restrictii dar trebuie sa stii cum.

Iata mai jos recomandarile Cardio Mix pentru a avea un copil sanatos:

Cei mici nu au capacitatea de a alege ce este sanatos asa ca trebuie ajutati (educati). Educandu-va dvs in primul rand, ce alegeri sa faceti si cum trebuie facute, va usurati munca si implicit contribuiti la bunastarea si sanatatea intregi familii.

Parintii si bunicii, in primul rand – trebuie sa ii fereasca de alimentele nocive pe cei mici (sucuri, prajituri, produse de patiserie, fast food, bauturi carbogazoase etc ) – daca nu puteti refuza copilul incercati atunci sa supliniti gama‘‘ispitelor‘‘ din comert cu produse facute in casa.

In scoli trebuie introduse alimente sanatoase, cat mai naturale, iar cum acest lucru nu se intrevede a fi rezolvat curand, parintii trebuie sa ii asigure de acasa copilului pachetul cu gustarea minimizand astfel contactul copilului cu alimentele nesanatoase

– Copii sedentari – uitati de parinti in fata calculatorului, televizorului sau jocurilor video. Miscarea ajuta la dezvoltarea armonioasa si sanatosa a copilului dvs. Iesiti in parc, faceti plimbari pe jos chiar daca afara este frig. Parinti aduceti-va aminte si reinventati jocurile copilariei (sotronul, saritul corzii, mersul pe bicicleta) le puteti practica impreuna.

– Sucurile de tot felul din comert in loc de  apa – educati copilul, asa cum este normal, ca apa este lichidul vietii . Economic apa este mai ieftina si la indemana oricui si oriunde .

Masa principala a copilului trebuie sa fie micul dejun iar mesele, in general, sa fie pe cat posibil regulate. Ora mesei trebuie sa fie sfanta si copilul sa nu comenteze inventand diverse activitati chiar la aceea ora. De cele mai multe ori programul de masa este o reusita atat timp cat si dvs ca parinte vi-l impuneti si il respectati.

Cat mai rar fast food sau chiar deloc, daca se poate !– stiu ca gustul bun este cel dupa care ne ghidam dar nu tot ceea ce are gust bun sau miroase bine este si sanatos. Puteti oricand, cu un minim consum de energie si bani sa ii reproduceti intr-o maniera mai sanatoasa copilului dvs o mancare care sa arate ca la fast food inlocuind cartofii prajiti cu cei fierti, painea alba si dulce cu una integrala si in cantitate redusa iar carnea sa fie pregatita pe gratar la care asociati doar salata verde sau varza ( excluzand combinarea de zarzavaturi si cele 2-3 sosuri adaugate de comercianti).

Organizati petrecerile copiilor in parc, in aer liber, la muzeu sau gradina zoologica cu limonada si sendvisuri pregatite in casa. Copiii vor avea parte astfel de miscare, o varianta alimentara mai buna decat una tip petrecere fast food si isi vor imbogati bagajul de cunostinte

Este bine de stiut ca un copil nu va putea gandi niciodata ca un om matur, pe cand invers este posibil (creierul se dezvolta continuu pana la varsta de 20 de ani)

Cultivati apetitul copilului dvs pentru competitie, pentru concursuri, intreceri. Educati si invatati copii sa faca lucrurile corect in ceea ce priveste intretinerea lor corporala, descoperiti-le aptitudinile, indrumanti-i sa aleaga sportul corect – care li se potriveste .

Un mod foarte eficace pentru imbunatatirea formei fizice a copiilor este explorarea pasiunii copilului pentru miscarea naturala. Copiii se joaca in casa cat si afara iar tot ce inseamna ‘’joaca’’ de fapt nu este altceva decat un exercitiu fizic. Incearca sa ii generzi si alte activitati gen (mers, alergat usor, saritul corzii, dans, inot) care sunt tot exercitii fizice, determinandu-i pe copii, atat pe cei mari cat si pe cei mici, sa se obisnuiasca cu miscarea si sa fie activi.