Studiu despre condimentele de tip adaosuri pentru mancaruri

Studiu despre condimentele de tip adaosuri pentru mancaruri

0

Studiul privind calitatea condimentelor tip adaosuri pentru mancaruri face parte din Campania Nationala de Informare si Educare: ”Hrana sanatoasa – o investitie pe termen lung in sanatatea noastra”. Prin aceasta campanie Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC Romania) isi doreste sa promoveze un stil de viata sanatos si sa traga un semnal de alarma in privinta unor produse alimentare bogate in sare, zahar si grasimi si a unor aditivi alimentari care prezinta un risc ridicat asupra sanatatii consumatorilor.

Recomanda aceasta pagina! Un parinte iti va multumi:

Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC Romania) a achizitionat in cursul lunii august anul curent 36 de produse tip condimente – adaosuri pentru mancaruri din marile structuri comerciale (hipermarketuri/supermarketuri), in vederea realizarii unui studiu prin care sa atraga atentia in ceea ce priveste continutul acestui tip de produs si potentialele efecte asupra sanatatii consumatorilor.

Studiul a fost realizat de catre o echipa de experti ai APC Romania, coordonati de catre Conf. univ. dr. Costel Stanciu. La realizarea acestui studiu s-au avut in vedere urmatoarele obiective:

  1. Analizarea ingredientelor folosite la fabricarea acestui tip de produs pentru prezentarea unor puncte de vedere.
  2. Analiza produselor din punctul de vedere al primelor 3 ingrediente din compozitia acestora.
  3. Identificarea aditivilor alimentari utilizati in compozitia acestui tip de produs, care prezinta un risc de aparitie a unor afectiuni medicale in cazul unui consum constant si pe termen lung.
  4. Analiza denumirii produselor din punctul de vedere al claritatii mesajului transmis consumatorului.

La realizarea studiului s-au avut in vedere prevederile legale in vigoare referitoare la etichetarea alimentelor si in mod special:

  1. a) Scopul etichetarii – care e acela de a oferi consumatorilor informatiile necesare, suficiente, verificabile si usor de comparat, astfel incat sa permita acestora sa aleaga acel produs care corespunde exigentelor lor din punctul de vedere al nevoilor si posibilitatilor lor financiare, precum si de a cunoaste eventualele riscuri la care ar putea fi supusi.
  2. b) Informatiile inscrise pe eticheta – care nu trebuie sa induca in eroare consumatorii in privinta caracteristicilor alimentului si, in special, a naturii, identitatii, proprietatilor, compozitiei, cantitatii, durabilitatii, originii sau provenientei sale, precum si a metodelor de fabricatie sau de productie.
  3. c) Prevederile privind ingredientele, modul de introducere pe eticheta si indicarea ingredientelor cu potential alergen.
  4. d) Prevederile privind denumirea sub care este vandut alimentul – care trebuie sa corespunda naturii, genului, speciei, sortimentului sau proprietatilor alimentului ori materiilor prime utilizate in fabricatie.
  5. Analizarea ingredientelor folosite la fabricarea acestuitip deprodus pentru prezentarea unor puncte de vedere.

Probleme care au fost descoperite pe etichetele produselor:

La unele produse nu se declara provenienta uleiului vegetal – palmier, floarea soarelui etc.

La unele produse, condimentele sunt inscrise in mod generic si nu este mentionat tipul condimentului. Avand in vedere ca unele dintre ele sunt incluse in lista substantelor alergene, este important sa fie cunoscuta denumirea respectivului condiment.

Nu se mentioneaza daca aromele sunt naturale sau artificiale.

Analiza produselor din punctul de vedere al continutului de sare, zahar si legume deshidratate a scos in evidenta urmatoarele:

  • 8% dintre produsele analizate nu contin sare (Solaris, Pirifan, Alex Buna). La 78% dintre produsele analizate, cantitatea de sare variaza intre 44,7 g si 96 g din 100 g produs (de exemplu, urmatoarele produse au un continut foarte ridicat de sare: ARO – 96 g sare din 100 g produs, Cora – 95 g sare din 100 g produs, Gastromix – 80 g sare din 100 g produs, Colonial – 79 g sare din 100 g produs, Winny – 75 g sare din 100 g produs, Maggi Gust de gaina – 74, 3 g sare din 100 g produs, Virgin – 72,5 g sare din 100 g produs, Perfecta – 72 g sare din 100 g produs, , Maggi Legume – 71,6 g sare din 100 g produs).
  • La 14% dintre produsele analizate, cu toate ca pe lista de ingrediente sarea este mentionata, cantitatea nu este precizata sau nu exista declaratie nutritionala care sa evidentieze cantitatea. Dietele bogate in sare pot cauza hipertensiune, care poate conduce la atacuri cerebrale, tulburari cardiace, insuficienta renala sau pierderea calciului din organism favorizand osteoporoza.
  • La 36% dintre produsele analizate, cantitatea de zahar variaza intre 8,7 g si 27,1 g din 100 g produs (de exemplu, urmatoarele produse au un continut ridicat de zahar adaugat: Natex – 27,1 g zahar adaugat din 100 g produs, Dora – 24,32 g zahar adaugat din 100 g produs, Vegeta Adaos universal pentru mancaruri – 22 g zahar adaugat din 100 g produs, Vegeta Gust de gaina – 22 g zahar adaugat din 100 g produs, Delikat Legume – 21 g zahar adaugat din 100 g produs, Delikat Gust de gaina – 19 g zahar adaugat din 100 g produs, Mirodenia de la Fuchs – 17,4 g zahar adaugat din 100 g produs, Ha Vito – 17,3 g zahar adaugat din 100 g produs, Mikado – 16 g zahar adaugat din 100 g produs, Rolton – 13,5 g zahar adaugat din 100 g produs, Maggi Legume – 11,4 g zahar adaugat din 100 g produs, Maggi Gust de gaina – 9,6 g zahar adaugat din 100 g produs, Maggi Cub gaina – 8,7 g zahar adaugat din 100 g produs).
  • La 19% dintre produsele analizate, cantitatea de legume deshidratate este cuprinsa intre 0,9 g si 4,1 g din 100 g produs (de exemplu, urmatoarele produse au un continut foarte scazut de legume deshidratate: 0,9 g legume deshidratate din 100 g produs – Maggi Cub vita, 1,4 g legume deshidratate din 100 g produs – Knorr Cub gaina, 1,6 g legume deshidratate din 100 g produs – ARO, 1,6 g legume deshidratate din 100 g produs – Maggi Gust de afumatura, 3,5 g legume deshidratate din 100 g produs – Cora, 3,5 g legume deshidratate din 100 g produs – Gastromix, 4,1 g legume deshidratate din 100 g produs – Maggi Gust de gaina).
  1. Analiza produselor din punctul de vedere al primelor 3 ingrediente din compozitia acestora.

Ingredientele produselor alimentare trebuie indicate in ordinea descrescatoare a cantitatii lor, acesta fiind motivul pentru care s-a realizat o analiza a primelor 3 ingrediente prezente pe eticheta (ingredientele aflate in cantitatea cea mai mare) si au reiesit urmatoarele:

  • La 89% dintre produsele analizate, primul ingredient este sarea, iar la 11% dintre produsele analizate, primul ingredient este reprezentat de legumele deshidratate.
  • La 36% dintre produsele analizate, zaharul adaugat este cel de-al doilea ingredient. La 22% dintre produsele analizate, grasimile vegetale exotice (ulei de palmier, unt de shea, unt de sal) sunt cel de-al doilea ingredient. La 17% dintre produsele analizate, cel de-al doilea ingredient este reprezentat de catre potentiatori de aroma si de gust (glutamatul monosodic, inozinatul disodic, guanilatul disodic si ribonucleotide disodice). La 25% dintre produsele analizate, cel de-al doilea ingredient este reprezentat de catre maltodextrina, gris de grau, condimente, sare de masa.
  • La 72% dintre produsele analizate, cel de-al treilea ingredient este reprezentat de potentiatorii de aroma si gust. La 28% dintre produsele analizate, cel de-al treilea ingredient este reprezentat de catre zahar, grasime vegetala de palmier, amidon din porumb, faina de soia, dextroza, texturat rosu din soia, proteina vegetala din soia.
  1. Identificarea aditivilor alimentari utilizati in compozitia acestui tip de produs, care prezinta un risc de aparitie a unor afectiuni medicale in cazul unui consum constant si pe termen lung.

Aditivii alimentari cu frecventa de utilizare cea mai mare in produsele de acest tip sunt potentiatorii de aroma si gust.

  • La 25% dintre produsele analizate s-au identificat cate 3 tipuri de potentiatori de aroma si gust in compozitia acestora: monoglutamat de sodiu, inozinat disodic, guanilat disodic (Delikat Gust de gaina, Delikat Legume, Rolton, Auchan, Natex, Dora, Knorr Cub Legume, Knorr Cub Vita, Knorr Cub Gaina).
  • La 25% dintre produsele analizate s-au identificat cate 2 tipuri de potentiatori de aroma si gust: monoglutamat de sodiu si inozinat disodic/ribonucleotide disodice (Vegeta Adaos universal pentru mancaruri, Vegeta Gust de gaina, Perfecta Adaos universal cu legume pentru mancaruri, Polimark Legume, Maggi Gust de gaina, Maggi Gust de afumatura, Maggi Cub vita, Maggi Cub gaina, Maggi Legume).
  • La 22% dintre produsele analizate s-a identificat cate un potentiator de aroma si gust: monoglutamat de sodiu (Colonial, Alex Buna, Mikado, Ha Vito, Virgin, Maggi Cub legume, Winny, Cora).
  • Doar 14% dintre produsele analizate nu contin aditivi alimentari (Pirifan, Solaris, Mirodenia de la Fuchs, Vegeta Naturella). 86% dintre produsele analizate au in compozitia lor intre 2 si 9 aditivi alimentari. Produsul cel mai aditivat dintre cele analizate este Legumax (Jasmin).

In cele 36 de produse analizate s-au identificat 16 aditivi alimentari, dupa cum urmeaza:

  • E100– Curcumina este un colorant galben portocaliu. Are o rata de absorbtie scazuta, iar unele studii au aratat ca poate provoca stare de greata, diaree. Recent, s-a constatat ca poate afecta metabolizarea fierului in organism, putand cauza deficiente de fier la anumite persoane.
  • E101– Rivoflavina este un colorant galben sau galben portocaliu care are o solubilitate scazuta.
  • E129–Allura Red este un colorant rosu care poate declansa reactii alergice. Produsele care contin acest colorant nu trebuie sa fie consumate de catre persoanele sensibile la aspirina si care sufera de astm. In Uniunea Europeana nu este recomandat a fi folosit in produsele pentru copii. A fost interzis in Danemarca, Belgia, Franta si Elvetia.
  • E150a – Caramel simplueste cel mai utilizat colorant artificialsi poate provoca hiperactivitate si probleme gastrointestinale. Consumul lui nu este recomandat copiilor hiperactivi.
  • E150d – Caramel cu sulfit de amoniupoate provoca probleme intestinale dupa ingestia unor cantitati mari.
  • E150c – Caramel amoniacaleste un colorant maroniu obtinut prin arderea zaharului in prezenta amoniacului. Este susceptibil de declansarea unor alergii. De asemenea, distruge Vitamina B6 din organism.
  • E223 –Metabisulfit de sodiueste un conservant care poate provoca reactii alergice.
  • E304 – Palmitat de ascorbireste un antioxidant care poate ataca smaltul dintilor.
  • E330 – Acidul citriceste un compus organic, cristalin, fara culoare, care apartine clasei de acizi carboxidici si este folosit ca acidifiant. Poate provoca dureri abdominale si poate ataca smaltul dintilor. Acidul citric nu este recomandat in alimentatia copiilor si nu trebuie consumate alimente ce contin acid citric de catre cei care au afectiuni cardiovasculare sau renale, afectiuni ale aparatului digestiv si diaree.
  • E341 – Fosfat tricalciceste un antiaglomerant, obtinut din oase si piatra, care poate provoca tulburari ale tranzitului intestinal.
  • E450– Difosfat disodic este un emulgator care poate provoca reactii alergice si tulburari de tranzit intestinal si care modifica echilibrul calciu-fosfor din organism.
  • E471– Mono si digliceride ale acizilor grasi este folosit ca un emulgator si stabilizator. Nu se cunosc reactii adverse.
  • E551– Dioxid de siliciu este un emulgator care poate provoca reactii alergice.
  • E621– Monoglutamat de sodiu poate produce dureri de cap, slabiciune.
  • E627– Guanilat disodic sau guanilat de sodiu este un corector de gust, care nu este sigur pentru copiii mai mici de 12 saptamani; trebuie evitat de persoanele cu astm si guta.
  • E631– Inozinat disodic este un corector de gust obtinut din carne sau peste, poate declansa reactii alergice.
  • E635 – Ribonucleotid disodic– poate provoca alergii si trebuie evitat de persoanele astmatice.
  1. Analiza denumirii produselor din punctul de vedere al claritatii mesajului transmis consumatorului.

In urma studiului s-au identificat 2 produse cu denumiri inselatoare (Knorr Cub gaina si Maggi Gust afumatura) apartinand producatorilor Unilever si Nestle. La produsul Knorr Cub gaina nu regasim niciun ingredient care sa aiba legatura cu denumirea produsului, ci doar grasime de pui 2% si extract de pui 0,1%; iar la produsul Maggi Gust afumatura regasim doar arome de fum, nici urma de afumatura.

Pe de alta parte si la celelalte sortimente care au in denumire un anumit tip de carne, aceasta se regaseste in cantitati insignifiante („urme”): Maggi Cub gaina (carne deshidratata de gaina 0,1%), Maggi Gust de gaina (grasime de gaina 0,3%, carne deshidratata de gaina 0,08%), Vegeta Gust de gaina (extract de carne de gaina deshidratata 0,9% si aroma de carne de gaina), Maggi Cub vita (carne deshidratata de vita 1,3%).

Totodata, pe ambalajul produsului Delikat – Legume este mentionat clar ”Cel mai gatit, cel mai iubit”, fara a se face referire la studiile sau datele statistice care au putut duce la o asemenea concluzie. In lipsa unor studii, date statistice, rapoarte de evaluare sau alte asemenea, care sa fie mentionate pe ambalajul produsului, in vederea informarii consumatorilor, practica de a afirma ca Delikat-Legume este cel mai utilizat produs de acest gen, chiar daca aceasta informatie poate fi in esenta una corecta, reprezinta o practica comerciala inselatoare, interzisa si sanctionabila de Legea 363/2007.

Condimentele tip adaosuri pentru mancaruri, in majoritatea lor, sunt dezechilibrate din punct de vedere nutritional, din cauza numarului mare de aditivi alimentari si al continutului ridicat de sare si zahar. In cazul acestui tip de produs, ingredientul principal trebuie sa fie constituit din doua sau mai multe legume sau un anumit tip de carne in cazul celor care au acest tip de ingredient in denumirea produsului, nicidecum din sare, zahar si potentiatori de aroma si gust. Avand in vedere compozitia chimica a acestor produse, ne exprimam temerea in legatura cu potentialul nociv al acestora pentru consumatori., a declarat Conf. univ. dr. Costel Stanciu, Presedinte APC Romania.

Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC Romania) este o organizatie neguvernamentala, apolitica si nonprofit, infiintata la data de 28 februarie 1990. APC-Romania este singura organizatie de utilitate publica, membra a Organizatiei Europene a Consumatorilor – BEUC, care are ca principal obiectiv apararea, promovarea si reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor si intereselor consumatorilor in raporturile cu operatorii economici si institutiile statului.

25 de ani de activitate continua pentru apararea drepturilor si intereselor consumatorilor, pentru imbunatatirea nivelului de informare si educare a consumatorilor, dar si pentru crearea si mentinerea unui echilibru intre consumatorii si profesionistii din Romania.

25 de ani in care APC Romania a contribuit la consolidarea miscarii consumatoriste din Romania, la dezvoltarea politicii in domeniul protectiei consumatorilor,  prin implicarea organizatiei in adoptarea, la nivel guvernamental, a unor decizii favorabile consumatorilor si la imbunatatirea reprezentarii consumatorilor la nivel central si local.

25 de ani in care APC Romania s-a evidentiat ca partener social profesionist si de dialogpentru consumatori, institutiile administratiei publice centrale si locale, pentru organizatiile neguvernamentale nationale si internationale,  o dovada in acest sens fiind recunoasterea acesteia ca fiind de utilitate publica.

25 de ani in care APC Romania – www.apc-romania.ro a derulat o serie de proiecte de impact in domenii specifice, cum ar fi „Bugetul Familiei” – www.bugetulfamiliei.ro, “ Fii un pacient Activ” –www.pacientactiv.ro, ”Alege!Estedreptul tau”, ”Vreau paine curata”, ”Internet sigur”, „Centrul European al Consumatorilor din Romania” – www.eccromania.ro, „Consumator European”.

 




Fara comentarii

Lasa un comentariu